Bila dilihat majlis perkahwinan orang yang meriah & besar, mulalah terfikir banyak ke duit hantaran yang diterima oleh pengantin perempuan ni? Ni kalau xdapat RM35,000 toksah citerlah nak wat majlis macam ni.. Yelah, belanja majlis kahwen je gedebak-gedebuk dah habis RM15,000 kan. Zaman skang mana ada jual bawang sekilo 1sen mcm zaman dulu-dulu. Pas kahwen pulak, nak sewa rumah lain. Nak kena persiapkan keperluan asas rumah- TV, Set Bilik, Mesin Basuh, Meja Makan, Sofa, periuk belanga, dan macam-macam lagi.. Belanja beli barang-barang ni sumer je dah habis RM15000 kan.

Citer plak pasal majlis kahwen saya kelak…. urrmmmmmm…..(Sambil berangan)

Takmau bebankan pihak lelaki a.k.a bakal suami saya. Kalau dia awal-awal lagi dah terbeban, berdosa besar rasanya pada dia.. Cukuplah hanya sekadar majlis nikah sahaja.. Itulah yang diwajibkan pun dalam islam. Yang penting ada cincin kahwin dan mas kahwen… Selepas nikah, sedikit jamuan dan kenduri doa selamat. Belanja catering En Suami yang tanggung 100%. Family saya tak payah susah-susah pikir nak beli lembu sekor brapa, cari org masaklah…bla bla bla….. membaziak!..

Pas nikah selesai sudah majlis kahwen saya nanti..(berangan jap)……….

Dengan duit hantaran RM15,000.. 2 bulan sebelum kahwen dah cari umah sewa dengan bayaran deposit 3bulan :::: anggaran RM 1400.00.. (Untuk negeri melaka)..Sume keperluan rumah seperti yg disebutkan kat perenggan pertama tu td dr brg elekrik sampailah ke perabot rumah sampailah ke periuk belangan bla bla bla…Semuanya dah disumbatkan dalam rumah sewa.. Semua tu anggaran RM12,000. Beli cash takmau hutang-hutang.. Kesian kat en suami nak tanggung hutang kan..

So, bermulalah kehidupan saya nanti dgn en suami sbg suami isteri tanpa berhutang…  Kesimpulannya, duit ribu-ribu yg org ramai slalu gunakan utk majlis kawen yg dibelanjakan kat mak andam: RM2000.00, kat Photographer: RM 2000.00, kat Balai or sewa Dewan : RM2000.00, Kad Jemputan: RM 1000.00 dan lain-lain……… Saya habiskan beli keperluan rumah……..  Toksah buang duit pada perkara yang xsepatutnya semata-mata nak dipandang ‘gah’ oleh orang lain.. Sebab kita dan en suami yang akan menjalani kehidupan seterusnya…betul x betul x???

Sekian… Allahuma Yaasir Wala Tu’asir…….. aminn..

( Mood: Tak Sabar Nak Kahwen )